KNAK

Knak växer och etablerar sig i Stockholm

Knak växer och etablerar sig i Stockholm

Reklambyrån Knak som startades i februari av Patrik Björkander, Christian Svahn och Edvin Holm växer och etablerar sig nu i Stockholm. Det är bolagets fjärde delägare Henry Stenberg som nu kliver in och börjar arbeta för Knak.

 
cv_bild_2.jpg
 
 

KNAK växer så det knakar när Sara Börje börjar

KNAK värvar Sara Börje Ramberg som senast kommer från Riksteatern där hon haft rollen som digital kommunikatör. Tidigare har hon bland annat jobbat som content manager på reklambyrån Hill Agency. Sara kommer utgå från Stockholmskontoret och förstärka byråns digitala erbjudande.

– Vi har haft ögonen på Sara sedan vi startade KNAK och nu passade det äntligen för båda parter. Hon är en supertalang och blir en viktig bit i KNAK-pusslet framöver. Det är ju ingen nyhet att företag lägger mer och mer fokus på att skapa eget innehåll till sina sociala kanaler, och med Sara så kommer vi kunna hjälpa våra kunder bättre i sina strategiska val, säger Patrik Björkander, vd för KNAK.


 
 
Pressbild_v2.jpg

Gotland Whisky och KNAK nominerade till Svenska Designpriset!

För andra året i rad är den gotländska succé-whiskyn Isle of Lime nominerad till Svenska Designpriset. Det är den uppmärksammade och unika designen på Gotland Whiskys första officiella utgåvor ”Isle of Lime Roma” och ”Isle of Lime Midaik” som är nominerade.

Det är den gotländska formgivaren Edvin Holm, Art Director på reklambyrån KNAK som tillsammans med Gotland Whisky ligger bakom den uppmärksammade designen.

För Edvins del är det tredje gången han nominerats till det prestigefulla priset. 2015 gällde det etiketterna för bryggeriet Hop Shed Brewery och 2017 var det Gotland Whiskys Isle of Lime - Shareholders Edition som gick hem hos juryn.
 

– Förra året var det 22 som nominerats bland de flera hundra bidrag som ansökt till tävlingen. I denna stenhård konkurrens hamnade vi då på en hedervärd 8:e plats. Förhoppningsvis går det än bättre i år, säger Edvin Holm.


Bakom arbetet med att ta fram unika formspråket till Gotland Whiskys förpackningar ligger ett flerårigt samarbete mellan Edvin och företaget.
 

– Det vi eftersträvade när vi tog fram designen till Isle of Lime var att vi ville särskilja oss bland de andra varumärkena på hyllan. Idén var ett långsiktigt designkoncept som skulle andas Gotland och vara tidlöst. Med tanke på att embryot till designen togs fram för mer än tio år sedan känns det som vi lyckats, säger Björn Pettersson, marknadschef på Gotland Whisky.


När Isle of Lime Roma lanserades i augusti 2017 ringlade en lång kö utanför Systembolaget i Visby och totalt såldes den första dagen drygt 5000 flaskor över hela landet. Hela utgåvan som uppgick till 11 500 exemplar var slutsåld efter sex veckor.
 

– Jag tror att anledningen till succén är en kombination av mångårig kommunikativ bearbetning av aktieägare och potentiella konsumenter samt att vi konsekvent jobbat med råvaror och utrustning av bästa kvalité. Designen av den unika flaskformen och de fantastisk etiketterna Edvin jobbat fram har självklart bidragit till framgången, avslutar Björn Pettersson.


Svenska Designpriset är en tävling i design som är öppen för alla som arbetar med grafisk design, formgivning och inom liknande kreativa områden. Förutom en jury är det svenska folket som har möjlighet att rösta fram bra design.

10-16 september kan man rösta på sin favorit på designpriset.se


Kontakt:
Björn Pettersson
0706644131
bjorn@gotlandwhisky.se

Edvin Holm
0739904996
edvin@knak.se


KNAK_PM.jpg
 
 

Knak växer och etablerar sig i Stockholm

Reklambyrån Knak som startades i februari av Patrik Björkander, Christian Svahn och Edvin Holm växer och etablerar sig nu i Stockholm. Det är bolagets fjärde delägare Henry Stenberg som nu kliver in och börjar arbeta för Knak.

- För att möta efterfrågan ökar vi nu vår närvaro i Stockholm, säger Patrik Björkander, VD på Knak. Vi har från början haft en plan att Henry på sikt skall kliva in. Nu blir det tidigare än vad vi trodde, vilket känns fantastiskt kul, säger Patrik Björkander. *

Henry Stenberg är copywriter med 10 års erfarenhet från reklambyråer i Stockholm.

- Att få in Henry som copywriter hos oss är en stor förmån och en viktig pusselbit. Förutom en vass penna så tillför han en väldigt hög kompetens inom koncept och manus som är essentiellt i vårt erbjudande, säger Patrik Björkander.

I samband med att Henry Stenberg tillträder berättar Knak att de öppnar ett kontor i Stockholm efter sommaren.

- Vi går från att ha haft ett kontor i Visby och ett par arbetsplatser i Stockholm till att öppna ett kontor även i Stockholm. Vi arbetar redan med flera kreatörer i Stockholm men nu kan vi tillsammans med Henry samla dem under gemensamt tak, säger Patrik Björkander.


Kontakt och mer information:
Patrik Björkander, 0736 55 11 97, patrik@knakagency.se

 


 
 
knak.jpg
 
 
 

Kollegor från Hill startar nytt.

Det gick snabbt för vännerna, och kollegerna från Hill Agency, Patrik Björkander, Christian Svahn och Edvin Holm att bestämma sig för att starta reklambyrån Knak, efter det att Hill Agency i Visby gått i konkurs.

– Dels så ser vi att det finns en efterfrågan och ett behov både på Gotland och nationellt, och så funkar vi så bra ihop, säger Patrik Björkander, VD på nystartade Knak.

Byrån kommer sitta på Gotland, men ha hela landet som arbetsfält. Knak drar igång med en hög och bred kompetens från dag ett. 

– Vi har även ett fantastiskt stort nätverk, som står startklara för både stora och små uppdrag redan nu, säger Patrik Björkander.

Deras tidigare erfarenheter från byråbranschen och näringslivet har gjort att de har en klar bild av vad det är de vill att Knak ska vara.

– Vi levererar strategi, koncept, affärsutveckling, kommunikation och jävligt bra design till våra kunder. Vi vill vara en samarbetspartner som känner våra kunder och utvecklas tillsammans med dem och deras marknader, säger Edvin Holm, AD på Knak.

De har alla tre mellan 10 och 15 års erfarenhet från branschen både som köpare och kreatörer och kompletterar varandra med sina olika bakgrunder. De ser en styrka i sin litenhet. 

– Allt vi lägger in i företaget kommer kunden till del – de betalar för vår kompetens och inget annat. Vi kommer närmare kunden och kommer jobba mycket i workshopformat, säger Christian Svahn, AD på Knak.


Knak är:

Christian Svahn
Utbildad på Forsbergs med flera års erfarenhet från byråer i Stockholm, som Workshop, Family Business och Story Design Studio. Han har jobbat med kunder som, Nike, Absolut och Volvo. Närmast kommer han från den gotländska reklambyrån Hill Agency. 

Edvin Holm
Växte upp med föräldrar som drev reklambyrån Bertholdsson & Holm. Han har jobbat som kreatör hela sitt yrkesverksamma liv och kommer närmast från den gotländska reklambyrån Hill Agency, där han jobbade i 10 år.

Patrik Björkander
Med lång erfarenhet av media och reklam har Patrik bland annat under sju år varit verksam som marknadschef. Patrik kommer närmast från den gotländska reklambyrån Hill Agency.

Kontakt och mer information:
Patrik Björkander, 0736 55 11 97, patrik@knakagency.se